Bc. Radka Zadrabajová
Vytváření jednotlivých hlásek, zejména těch artikulačně náročnějších, trvá určitou dobu. Proto nepřesná nebo odchylná výslovnost je jev pouze přechodný – vývojový. Tento jev se v průběhu dalšího vývoje, rozvojem motoriky mluvidel a sluchové diferenciace, ve většině případech upraví. Mateřská škola je ideální prostředí pro rozvíjení dětské řeči. Paní učitelky mají široké možnosti věnovat se cíleně a opakovaně rozvoji smyslového vnímání a obratnosti mluvidel, nácviku hospodaření s dechem, rozvoji fonematického sluchu, rozvíjení slovní zásoby a vyjadřovacích schopností, což mohou provádět během celého dne formou hry.
K logopedické prevenci patří rozvoj jemné a hrubé motoriky, pracovní, hudební a výtvarné činnosti. Smyslem logopedické prevence je pak předcházení vadám v jejich celé šíři. Výchovně-vzdělávací program v MŠ podporuje všestranný harmonický vývoj dítěte a s tím i rozvoj všech řečových rovin. Mnohé děti se „rozmluví„ až po nástupu do mateřské školy.
Důležitý je mluvní vzor učitelky – je to jeden ze základních kamenů prevence a citlivé opravování dysgramatismů. Když 4leté dítě řekne: „ Já jsem to vezmul“, učitelka mu odpoví: „Ano , ty sis to vzal". Neměli bychom říkat dítěti, že je to špatně, ale sami zopakujeme správnou gramatickou stavbu věty. U 3 – 4letých dětí je používání nesprávných tvarů ještě v normě , ale v 6ti letech už ne.
Je velmi zarážející , že mnohým rodičům nevadí špatná výslovnost dětí. Dítko je v předškolním věku, chystá se k zápisu do školy a rodiče nechtějí slyšet, že dítě tvoří hlásku „ r „ měkkým patrem – ráčkuje. Náprava je v tomto věku a po zafixování nesprávné výslovnosti velmi složitá a zdlouhavá.
V naší mateřské škole probíhá logopedická prevence denně a prolíná celým výchovně vzdělávacím procesem. V ranním kruhu děti provádějí artikulační cviky – čertík , kočička se olizuje, hrajeme pink-ponk, korýtko, startování motorky, dechová cvičení , rytmická cvičení a mnoho dalších. Přímá náprava řeči u dětí je prováděna v liché týdny ráno od 7.40 – 9.40 hodin . Každé dítě má svůj sešit, kde je mu zaznamenáváno procvičování té které hlásky a slovní zásoba k upevňování.
Logopedická dokumentace všech dětí / chodících na logopedii / je vedena a obsahuje:
- souhlas rodičů s docházkou do logopedie
- logopedický spis dítěte s anamnézou
- obsah , činnost a frekvence práce u každého dítěte
- vyřazené děti z nácviku logopedie
Na začátku školního roku 2013/2014 docházelo na logopedii 37 dětí.
Od 1.2.2014 dochází na logopedickou nápravu řeči 25 dětí.
Logopedického nácviku se zúčastňují i rodiče dětí a mohou tak daleko lépe s dětmi procvičovat doma. Bohužel, takových rodičů je velmi málo, spíše se setkáváme s tím, že se dítěti doma po této stránce nikdo nevěnuje. Dítě řekne pravdu a ani nemusí, logopedka ihned pozná, zda mu byla doma věnována péče. Přitom to není nic složitého – obvykle stačí s dítětem procvičovat 5 minut denně či obden – podle zápisu v deníčku nebo sešitku.
Často slyšíme na adresu některých logopedických pracovnic, že byly takové a onaké, že jejich dítko nic nenaučily. Logoped není od toho, aby naučil dítě správně vyslovovat. Poradí, předvede, usměrní a pomůže, zbytek je záležitost rodičů.
Kdysi nám jedna maminka řekla, že na logopedické nápravě řeči učili jejich chlapce jen samé blbosti : hýbání jazýčkem, grimasy, úsměvy, mračení, olizování ……….a že je tam zbytečné chodit. Omyl ! I tohle je součást logopedické práce .
Do pátého (s tolerancí do sedmého) roku dítěte jsou chyby ve výslovnosti chápány jako fyziologický jev - POSOUZENÍ JE VŠAK INDIVIDUÁLNÍ, PODLE ROZSAHU CHYB A ZPŮSOBU TVOŘENÍ HLÁSEK. Přesto, že je vývoj výslovnosti individuální a variabilní platí pro její osvojování jisté zákonitosti:
1. samohlásky, dvojhlásky
2. P, B, M, T, D, N, K, G, CH, J, F, V do 3. roku
3. L, Ť, Ď, Ň, začíná vývoj Č, Š, Ž do 4. roku s tolerancí do 5. roku
4. C, S, Z, R, Ř do 5. roku s tolerancí do 7. roku
Náprava vad řeči po 7. roce se stává delší a náročnější!